DC-laddning

DC-laddning är den form utav laddning som brukar kallas snabbladdning. Behovet av snabbladdning ökar för varje dag i Sverige, då många med elbil ser behovet av en snabbare laddning under exempelvis en resa.

Snabbladdare brukar ofta vara placerade vid vägrestauranger eller köpcenter för att locka kunder till sin anläggning. Anpassa anläggningen efter kundens behov med flertalet olika betallösningar.

Vi arbetar med ett flertal leverantörer av fabrikat på DC laddare, kontakta oss och tala om era behov så ger vi er ett förslag

ELiBIL erbjuder installationer över hela landet genom våra rikstäckande installatörssamarbeten.

Kempower

Vi erbjuder

  • ZDC laddare från 160kW till 300kW
  • ZUppfyller naturvårdsverkets investeringsstöd
  • ZRikstäckande installatörssamarbeten
  • ZFinansiering
  • ZFramtidsäkrade laddsystem
  • ZDebiteringslösningar
  • ZFlertalet betallösningar
  • ZMarkarbeten via partner

Vanliga frågor

Vad är skillnaden på snabbladdning och vanlig AC-laddning?
När du laddar din bil hemma används växelström (AC) som du får från en trefas- eller enfaskabel från ditt elskåp. Hemmaladdning går långsammare jämfört med snabbladdare eftersom bilarnas omvandlare är begränsade till en viss effekt. Elbilar har en inbyggd omvandlare från AC till DC ström för att underlätta laddning hemma, denna omvandlare har en maxkapacitet vilket bestämmer hur snabbt din bil kan ladda med AC.

DC-laddare omvandlar strömmen direkt i laddboxen från AC till DC och hoppar därför över den inbyggda omvandlaren i bilen. Detta leder till att laddboxen kan leverera en mycket högre effekt vilket medför en betydligt snabbare laddning.

Blir det mycket förluster med en DC-laddare?
Siemens Sicharge D är en av dom effektivaste DC-laddarna på marknaden som har en effektivitet på 95.5% vilket innebär att laddaren har väldigt små förluster.

Detta resulterar i lägre elkostnad per laddad bil eftersom effektiviteten är så pass hög.

Finns investeringsstöd för DC-laddning?
Ja, investeringsstödet är en del av klimatklivet som söks via Naturvårdsverket. Bidraget betalas ut som ett engångsbelopp upp till 50% av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddpunkt om det är en icke-publik laddningsstation.

Mer information hittar du på Naturvårdsverket, för icke-publik laddning…» eller publik laddning…»

Hur hög DC-effekt klarar elbilar?
Elbilar utvecklas ständigt och detta resulterar i att allt fler elbilar klarar av över 150 kW DC-laddning.

Eftersom många DC-laddare på marknaden endast klarar av 50 kW kommer därför dessa laddstationer inte vara tillräckliga för den effekt många eftersöker vid snabbladdning.

De elbilar som klarar högst effekt i dagsläget är Porsche Taycan och Audi e-tron GT som båda klarar 270 kW DC-laddning.

Därför gäller det att framtidssäkra laddstationer för de krav konsumenterna kommer ställa nu och i framtiden.

Kontakta oss

Jag är ”laddad” för nya lösningar